Popradská

Espresso selection

28. jún 2017

Zrnkovým kávam Colombia espresso, Espresso professional a Finca caffé prídu na chuť aj tí najnáročnejší kávičkári. Tie najlepšie zrná z uznávaných plantáží… celý článok

Káva a zdravie

Káva a zdravieDokonca aj dnes niektorí považujú legendy opisujúce kávu ako škodlivý nápoj za pravdivé. Pravdou je, že káva sama osebe a ako taká je úplne neškodná. Dôležité je, aby sa konzumovala v primeranom množstve. Rovnako ako všetky psychoaktívne látky sa nesmie konzumovať v neprimeraných dávkach, ale dlhodobé každodenné požívanie nespôsobuje závislosť. Štúdie naznačujú, že 2-4 šálky kávy denne sú prospešné a nemajú žiadny škodlivý účinok.

Z nutričného hľadiska káva nie je nevyhnutná pre náš organizmus. Napriek tomu niektoré látky v káve majú priaznivé účinky na orgány.

Káva je považovaná za utišovadlo, čo znamená, že je to látka, ktorá pôsobí na naše nervové centrum a spúšťa pocit celkovej duševnej pohody a pomáha nám byť ostražitejší a aktívnejší v práci, nielen na fyzickej úrovni, ale najmä z hľadiska rýchlejších reflexov. Táto stimulácia je vyvolaná kofeínom a kyselinou trieslovou.

Čo je kofeín?

KofeínKofeín je alkaloid, ktorý sa nachádza v semenách a listoch kávy, čaju, kakaa, koly a príbuzných rastlín.

Šálka kávy obsahuje približne 5 cg kofeínu a jeho stimulačné účinky, ktoré trvajú jednu až dve hodiny od vypitia, pôsobia na mozgomiechovú nervovú sústavu, zvyšujú mentálne schopnosti, potláčajú ospalosť, pocit dlhej chvíle, únavu (vrátane duševnej únavy) a depresie. Kofeín podporuje pamäť, schopnosť učiť sa, vnímanie a koncentráciu a uľahčuje vnímanie cez zmyslové stimuly; znižuje bolesti hlavy a migrénu.

Vedecká komunita sa zhodla, že prípustné množstvo kofeínu je 300 mg na deň pre dospelú osobu, t. j. približne 4-5 mg kofeínu na 1 kg telesnej hmotnosti za deň (napr. osoba s hmotnosťou 70 kg = 4,5 x 70 = 315 mg).

Aby sme získali predstavu, čo to znamená z hľadiska dávky, nižšie uvádzame množstvá kofeínu obsiahnuté v najrozšírenejších nealkoholických nápojoch a potravinách:

  • espresso alebo mokka 40-80 mg v jednej šálke
  • káva na americký spôsob 115-120 mg v jednej šálke
  • instantná káva 65-100 mg v jednej šálke
  • bezkofeínová káva < 5 mg v jednej šálke
  • kapučíno 70-80 mg v jednej šálke
  • čokoláda 30-40 mg v jednej 60-gramovej tabuľke
  • čaj 40-50 mg v jednej šálke
  • nápoje z koly 35-50 mg v jednej plechovke
  • energetické nápoje s kofeínom alebo guaranou 50-100 mg

Pozitívne účinky kofeínu

Káva skrášľuje.

Stimulačné a posiľňujúce účinky kofeínu pomáhajú bojovať s nedokonalosťami kože, a preto sa používajú v kozmetických výrobkoch.

Antioxidačné účinky

Mnohé štúdie preukazujú, že káva – bežná aj bezkofeínová – obsahuje veľké množstvá antioxidantov. Antioxidanty chránia pred vznikom rakoviny pečene a hrubého čreva, cukrovky typu 2, Parkinsonovej choroby a problémov so srdcom.

BUNKY SPOTREBUJÚ KYSLÍK,
PRIČOM SPOTREBOU UVOĽŇUJÚ VEDĽAJŠIE NEGATÍVNE PRODUKTY – VOĽNÉ RADIKÁLY
ANTIOXIDANTY NIČIA VOĽNÉ RADIKÁLY

AntioxidantyAntioxidanty sú látky, zložky potravín, ktoré fungujú ako prevencia, resp. ako spomaľovač účinkov oxidačných procesov v organizme. Bunky potrebujú pre svoje správne fungovanie kyslík. Jeho spotrebou prirodzene vytvárajú vedľajšie produkty – voľné radikály, ktoré môžu negatívne pôsobiť na okolité prostredie.

Najznámejšie antioxidanty:

  • vitamín A
  • vitamín C
  • vitamín E
  • selén
  • flavonoidy
Káva – fyzický výkon – rozumové schopnosti
Káva a zdravie

Káva a fyzický výkon

Kofeín zvyšuje výkon a vytrvalosť počas intenzívnej a dlhodobej záťaže. Kofeín stimuluje mozgové receptory, ktoré reagujú produkovaním energie.

Káva a rozumové schopnosti

Kofeín zvyšuje koncentráciu a pozornosť a znižuje únavu. Preto je dôležitý v situáciách, pri ktorých dochádza k poklesu pozornosti. Kofeín zvyšuje výkon pri úlohách, ktoré vyžadujú schopnosť neustále reagovať. Zároveň zlepšuje krátkodobú pamäť.